Ukrainast  räägitakse  hommikust õhtuni. Paraku  erineb see,   mida   meile väsimatult pakutakse  oluliselt  sellest mida  Frankfurter Allgemeine, Guardian, Politico,  Bild, Washington Post,  El Pais,  Welt , Foreign Policy jt  lääne väljaandded      aga ka  Ukrainska Pravda  avaldab.

Seetõttu püüan  omalt poolt viga parandada ja  tutvustan  seda mida olen lugenud.

Mõjuka mõttekoja Euroopa Välissuhete Nõukogu värske raport  pealkirjaga  Reformatsioonirahvas: sõjaaegne poliitika Ukrainas (1)  annab haruldaselt   ausa ja ilustamata pildi tänasest Ukrainast ja tema tulevikust.

 

Raskelt muutunud geograafia

Viimase paari  sõja-aastaga   on   Ukraina  oluliselt muutunud.   Viiendik  tema territooriumist  on okupeeritud,  32,6  miljonist  elanikust  7   lahkunud,  teine  7 aga kolinud riigi  ühest osast teise, peamiselt  Lääne- ja Kesk-Ukraina turvalisematesse piirkondadesse.  Kokkuvõttes on elanike arv  Ukraina valitsuse kontrollitud territooriumil drastiliselt  kukkunud.  Kui tänavu jaanuaris elas 1991. aasta piirides  veel  37,6 miljonit inimest ja  nn. 2022 aasta  ehk Venemaa täiemahulise agressiooni eelses  riigis  32,6  , siis  praegu  on alles vaid 31,1 miljonit  kirjutab Kennaani  instituudi blogi tänavu juunis.( 2).

Ungariga piirneva 1, 2 miljoni elanikuga Taga-Karpaatia oblasti elanike arv  on kasvanud   pagulaste saabumise tõttu  lausa kolmandiku võrra.

Kuna enamik põgenikke  saabusid  Donetskist,  Harkivist, Zaporižjast ja teistest   linnadest  püüdsid nad  ka siin  jääda linnadesse.   Venekeelsetele pagulastele   Uzhorodi sugused   rahulikud linnad meeldivad   ja 33 % neist   tahab siia igaveseks jääda. (3).

Kui Lvivis elas enne  800 000 inimest , siis vahepeal  paisus nende arv  2 miljonini ja linnavõimud olid sunnitud  sinna jääda soovijad  resoluutselt tagasi saatma.

Kiiresti  on kasvanud ka  Kesk-Ukraina turvalised linnad  Uman, Vinnõtsja, Tšerkasõ ja Poltava. Kiievi rahvaarv on küll  sõjaeelsel tasemel, ehk 3,6 miljonit  inimest, kuid see on saadud  tänu   pagulaste tohutule  arvule.  Neid on enam kui 300 000.

Seevastu on  vabastatud alad  alaasustatud ja  sinna on jäänud vaid vanurid.  Harkivi linnas elab   vaid  76 protsenti  sõjaeelsest elanikest,  Hersonis  aga  kõigest  20 protsenti.

Riigi  ida ja lõunaosast saabunud  valdavalt venekeelsed migrandid  on tekitanud  ukrainakeelses ja patriootlikus   Kesk- ja Lääne-Ukrainas tõsiseid probleeme.

 

Lahingutes  sündiv rahvus

 „Venemaa invasioon Ukrainasse on toonud kaasa Ukraina rahvuse enneolematu konsolideerimise: eksistentsiaalne oht on vähemalt ajutiselt ületanud riigi regionaalseid ja keelelisi lõhesid,“ tõdeb  Euroopa Välissuhete Nõukogu  hiljutine raport .

Kui 2022. aasta mais, mõned kuud peale  Venemaa sissetungi  annetas 60 protsenti inimestest  sõjategevuseks, siis  tänavu   märtsis  oli annetajaid juba  67 protsenti.

Kui  2022 aastal tegi  32 protsenti  vabatahtlikku tööd, siis tänavu  oli selliseid juba 42 protsenti.

Kui  2022 aasta märtsis  osales  vaid 8 protsenti  elanikest relvajõududes ja territoriaalses enesekaitses, siis nüüd on selliseid  juba 12 protsenti.

2022 annetas rahvas  sõjategevuseks miljard dollarit ja lõi üle 6000 uue heategevusorganisatsiooni.

Marnie  Howlett kirjeldab Oxfordi ülikooli  ajakirjas “Nations & Nationalism  avaldatud  artiklis „Riigi ülesehitamine rohujuuretasandilt: igapäevane natsionalism Ukraina pommivarjendites” kuidas  sõja ajal on hakatud  rahvust  kõikvõimalikes kohtades ja situatsioonides taaslooma. Howlett näitab, kuidas rahvustunne  tugevdab  moraali ja on  loonud Ukraina kodanike seas enneolematu ühtsustunde.  Howlett  kirjeldab trompetisti, kes mängis  keset sõjamöllu Sumy linnas oma rõdul Ukraina hümni , Ukraina sõjaväelastest, kes laulsid rinde lähedal populaarseid rahvalaule aga ka , Laialdast populaarsust kogunud patriootlikust  laulus, mis on pühendatud surmavale lahingudroonile Bayraktar. (4)

„Keelekasutuse, usulise kuuluvuse, etnilise enesemääratluse ja poliitiliste väljavaadete järgi mõõdetuna peab palju suurem protsent Ukraina kodanikest end täna eelkõige ukrainlasteks, sealhulgas riigi osades, kus vene keel on endiselt valdav keel“ kirjutab  nimekas välispoliitikaekspert  Jeffrey Mankoff, hiljuti avaldatud monograafia Euraasia impeeriumid autor. (5)

Suurenenud rahvusliku ühtsuse negatiivseks  küljeks on see, et rahva  ootused on liiga  kõrgeks kruvitud.

Riik, mis tekib pärast sõda, ei ole nii täiuslik, kui inimesed  praegu ootavad,” hoiatab  Rahvusvahelise Renessansi Fondi (IRF) juht Oleksandr Sushko.

Esimesed  märgid inimeste pettumisest on  juba näha.

Kui  2022  arvas  80 protsenti ukrainlastest,  et “riik liigub õiges suunas”, siis  tänavu  arvab nii vaid  61 protsenti.

Igasugust valitsuse kriitikat peetakse Ukrainas  riigi nõrgestamiseks.

Kui  2022. aasta mais arvas 68 protsenti küsitletutest, et praegu pole õige aeg  valitsust kritiseerida, siis  tänavu oktoobriks oli olukord vastupidine: praegu peab 70% ukrainlastest oluliseks kritiseerida võimude valesid  otsuseid.

 

Võim ühe mehe kätes

„Tänases Ukrainas on võim koondunud kindlalt presidendi administratsiooni ja julgeolekuteenistuse SBU  kätte,  mida juhib Zelenskõi kauaaegne sõber Ivan Bakanov,“ kirjutab ECFR ja lisab, et „märkimisväärne võim on veel  ka presidendi juhitud  kaitsenõukogul (NSDC), mis tegutseb sisuliselt kvaasiparlamendina.“

Kuigi  USA  on järjekindlalt  nõudnud   SBU kui „postsovetliku impeeriumi „ tiibu kärpida- viimati juhtus see alles  tänavu septembris, pole president Z seda ometi teinud, pigem on  SBU hoopis võimu juurde saanud.

Suvel kui  selgus, et  isegi sõjaväejuhid on   omastanud  riigile saadetud  abi,  tuli president välja  ettepanekuga  võrdsustada  sõjaaegne  korruptsioon riigireetmisega.

Iseenesest õige ettepanek  sai aga korruptsioonivastastelt jõududelt karmi vastulöögi.

Anti-Corruption Action Center (Antac) juhi Vitali Šabunin  sõnul   tahab  president  sellega  hoopis kaitsta kõrgeid ametnikke  korruptsioonisüüdistuste eest  ja hankida  vahendeid oma vastaste hävitamiseks.

„Praktikas tähendab see korruptsioonivastase süsteemi kokkuvarisemist.“

„Kui  riiklik korruptsioonivastane büroo (NABU) ja eriprokuratuur (SAPO) on  korruptsiooni uurimisel suhteliselt sõltumatud  siis ei saa  seda öelda  presidendi administratsiooni poolt kontrollitud  SBU  kohta,“ tõdeb ECFR.

Niisiis, tippkorruptsiooni uurimise õiguse  andmisega presidendi kantselei poolt kontrollitud  julgeolekuteenistusele  annab  Zelenskõile võimaluse  hoopis kaitsta talle  lojaalseid tippametnikke korruptsioonisüüdistuste eest kirjutab POLITICO.(6)

Üheks selliseks on  altkäemaksu andmises  süüdistatud  presidendi kantseleiülema asetäitja Oleh Tatarov.

Tatarovist on saanud  presidendi korruptsioonitaluvuse sümboliks, kuna ta  on järjekindlalt keeldunud  Tatarovit  vallandamast (7).

ECFR kirjutab , et  just Tatarov on see, kes  koos  SBU-ga nurjavad korruptsioonivastaste agentuuride NABU ja SAPO tööd.

Kuigi president Zelenskõil on tugev toetus on  oht, et “ilma konkurentsita  külmub  Ukraina demokraatia”, hoiatab Rahva teenija endine juht  Oleksandr Kornienko,

Soovunelmad tegelikkuse pähe

2019 aasta valimised võitnud  president Zelenskõi partei  Rahva  Teenri   mõju on tasapisi kahanenud, ta  on kaotanud ligi paarkümmend kohta.

Kui 2019 oli  Rahva teenritel   450 liikmelises parlamendis 254 saadikut  , siis  praegu on neid  235, vähe sellest, paljud  neist on veel ka  lojaalsed oligarhidele.

Seetõttu vajab  Zelenskõi  võimul püsimiseks oligarh Kolomaiski  Tuleviku Eest (17)ja Dovira( 19)  hääli.

President pelgab nii armeejuht Zaluznõid kui Kiievi linnapead Vitali Klitškod.  Mõlemad  näivad  talle  järgmistel  valimistel ohtlikud.

President Zelenski on küll populaarne, kuid armee ja  selle juhid on temast veelgi populaarsemad.

Tänavu mais tehtud küsitluses toetas presidenti 83 protsenti rahvast, samas kui  ülipopulaarseid relvajõudusid ja nende juhte  tervelt   93  protsenti.

Kiievi linnapea  heidab presidendile ette, et too on muutunud ilm eksimatuks isevalitsejaks  ning  pole aus esitades  soovunelmat tegelikkuse pähe.

„Kui Zalužhnõi rääkis ummikseisust, siis Zelenskõi ei tahtnud sellest midagi kuulda ja jätkas  vankumatult oma retoorikat, et Ukraina võidab sõja.“

Zalužnõid aga ka maavägede ülemat Oleksandr Syrskyt kui  ühendvägede ülemat Serhi Naevit nähakse tulevase  nn sõjaväepartei eesotsas.

Oma partei võib luua ka paremäärmusliku ideoloogia poolest silmapaistev Aasovi rügement keskendudes  oma saavutustele  Mariupoli kaitsmisel.

„Ei tohiks olla nii, et kõik juhtimisprotsessid on allutatud eranditult ühele inimesele . Siin on autoritaarsuse oht. Demokraatlike reeglite ja põhimõtete säilitamine on oluline ka sõjatingimustes (8).

Endine peaminister Porošenko  on  pannud seljad kokku Kiievi linnapea Vitali Klitškoga, kelle võimu on   Zelenskõi  püüdnud  pealinna seaduse läbisurumisega  murda, kuid see pole seni õnnestunud.  Nii ei saa Zelenskõi talle meelepärast Kiievi linnapead ametisse panna.

Zelenskõile ei meeldi ka see, et  Klitško  on samal ajal  ka Ukraina Linnade Assotsiatsiooni juht.   President pelgab, et  Kiievi linnapea võib taaselustada oma erakonna UDAR  ja temast  võib saada rahulolematute piirkonnajuhtide liidu juhiks.

„Linnapeade partei” loonud Dnipro meer Boris Filatov  on juba astunud presidendile julgelt vastu  ja kritiseerinud teda   autokraatlike kalduvuste pärast(9).

Presidendi suhted on teravad ka  Odessa, Poltaava ja Tšernihivi juhtidega,  kus Rahva Teener 2020 aasta kohalikel valimistel  ei võitnud. ECFR raport tõdeb, et oma võimu kindlustamiseks  kasutab president Zelenski  väiteid,  justnagu  oleks nende piirkondade juhid Venemaa mõju all  ja just seal asuks must auk kuhu lääne abimiljardid  kaovad.

Oligarhid asenduvad uutega

Oligarhide mõju on Ukrainas vähenenud. Ukraina rikkaima mehe Renat Ahmetovi varandus on sulanud nagu kevadine lumi  13,7 miljardilt  4,4 miljardile  dollarile , kuna tema Azovstali ja Ilichi raua- ja terasetehased Mariupolis on peaaegu täielikult hävinud.

Ihor Kolomoiskyst on  seevastu  saanud oligarh, kellel pole vara.  Tema   Privatbanka, telekanal 1+1 ja naftafirmat Ukrnafta kontrollib riik.

Oligarhid on enamasti  kaotanud  ka oma  taskupangad, mitmed  neist on aga  põgenenud välismaale.

Samas  tõdeb  Euroopa Välissuhete Nõukogu et  president Zelenskõi autoritaarse võimu rüpes  küpsevad juba uued oligarhid.

„Vaja on vältida uue oligarhia  tekkimist,“ rõhutab ECFR ja lisab, et oligarhia lõplikuks  kaotamiseks  peaks parlament võtma vastu monopolivastaseid meetmed.  Samal ajal peaks EL andma Ukraina väikestele ja keskmise suurusega ettevõtetele juurdepääsu oma turule.

Pagulaste  tulevane jõud

Mida kauem sõda kestab, seda väiksem on tõenäosus, et kõik pagulased naasevad kodumaale. See aga  mõjutab väga  tugevasti Ukraina tulevast poliitikat.  Septembris oli Euroopa Liidus  4,1 miljonit  Ukraina pagulast, neist  Saksamaal  1 194 900 ja Poolas 958 655.

Poolasse  kavatseb jääda    38 protsenti põgenikest.

ECFR  juhib tähelepanu et kuigi  55 protsenti plaanib Ukrainasse naasta  siis   enamik neist ehk  82 protsenti  on  seadnud  naasmise tingimuseks  “ainult pärast võitu.”

Jevhen Hlibovitski,  Ukraina strateegilist visiooni  koostava  intellektuaalide ja analüütikute rühma liige tõdeb , et    “tulevase populistliku liikumise embrüo on eostamisel just praegu. „

Uus Ukraina populism hakkab  ära  kasutama miljoneid inimesi, kes on sõja ajal  riigi ühest nurgast teise liikunud ja  tõrjutuid ning  töö kaotanud.

Pinnas selleks on  väga rammus.

Maailmapanga andmetel on  sõjast alates  langenud  vaesusesse  üle 7 miljoni ukrainlase.

Reformidega tegelevaid eksperte ühendava kodanikuplatvormi “Uus riik” kaasasutaja., riikliku reforminõukogu endine  liige Valeriy Pekari  hinnangul saab Ukrainast  “solvatud võitjate rahvas”(10).

See  aga  võib  omakorda  areneda Ukraina gaullismiks  viidates  Prantsusmaa sõjaaegse juhi ja Viienda vabariigi rajaja Charles de Gaulle’i poolt  1947. aastal  asutatud Prantsuse Rahva Liidule  RPF ,Rassemblement du Peuple Français.

Tekkiv Ukraina gaullism oleks  uhke Ukraina enda jõupingutuste üle.  See hõlmaks võidufilosoofiat, asetaks selle keskmesse “Ukraina julgeoleku globaalse olemuse”, kangelaste poliitikat ning  näeks ette Ukraina ajaloolise muutumise.

Kuigi  tänase Ukraina peavoolu  identiteet on seotud eurooplasega; võivad postsovetlikud identiteedid  võtta uusi vorme.

OCFR ennustab, et  sõja järel tekib Ukrainas  umbes samasugune poliitiline jõud nagu  pärast sõda Saksamaal.

Kui Saksamaal oli see revanšistliku jõuga, mis seadis oma eesmärgiks  rahumeelsete vahenditega  Reichi taastamise 1937 aasta piirides siis  Ukrainas kujuneb sellest Viktor  Janukovitši  Regioonide Partei  baasil  idaslaavi väärtusega  konservatiivne, euroskeptiline jõud.

Saksamaal sündis Väljasaadetud ja valimisõiguseta isikute blokk (BHE) Schleswig-Holsteini liidumaal, kus peale teist maailmasõda  oli kõige rohkem põgenikke ja ümberasustatud inimesi.

BHE liikmete seas oli  palju   natsionaalsotsialistliku partei  endisi liikmeid ja  riigiteenistujaid, kes denatsifitseerimise tõttu olid töö kaotanud.

Parteijuhi   Waldemar Krafti sõnul on BHE  „ka endiste natside partei, kuid mitte nende partei, kes on endiselt natsid.”

1950 . aastal, kuus kuud pärast BHE loomist toimunud valimistel sai uus poliitiline jõud vägeva  tulemuse,  ehk 23,4 protsenti häältest ja  Kraftist sai Adenaueri valitsuse minister.

Lootused vene häältele

Kuigi  nn keelepuristide jaoks on  vaenlase keeles  rääkimine võrdne riigireetmisega, räägib  tervelt 41 protsenti Ukraina kodanikest kodus endiselt kas ainult vene või vene ja ukraina keeles .  Seetõttu pole ime, et  kõik poliitilised jõud  noolivad  ka venekeelsete valijate hääli.

2020 aastal läbi viidud uuringu järgi  oli 19  miljoni  valimisõigusliku ukrainlase kodukeeleks vene keel.  Need inimesed  elasid riigi ida ja lõunaosas ja  ei tundnud uhkust selle üle,  et on ukrainlased.  Need inimesed   uskusid , et  suurimat vastutust  käimasoleva sõja eest  kannab  Ukraina.   Nende arvates ei saa Ukraina ja Venemaa pärandit  lahutada,“ kirjutab Anne Applebaumi juhitud uurimisrühm (11).

Tänaseks on  pilt oluliselt muutunud.

Kui enne Venemaa sissetungi  toetas venemeelseid erakondi  18–20 protsenti inimestest,  siis nüüd  on  see number  langenud  3–5 protsendile.

Riigi venekeelses  idaosas suhtub  Venemaasse positiivselt vaid 4 protsenti  ja  lõunas  kõigest 1 protsenti inimesi. Samal ajal toetab  NATO-ga liitumist  vastavalt   69   ja  81 protsenti.

Ukraina venekeelsed inimesed on teelahkmel. Mõned  neist valivad  täieliku assimileerumise tee   patriootliku ukrainakeelse identiteediga, teised aga kultuurilise ja rahvusvähemuse staatuse.

Olukorras kus senised venemeelsed parteid on keelatud,  nende juhid Ukrainast  pagenud,  on  paslik küsida  kes võiks  järgmistel valimistel saada venekeelsete ukrainlaste hääled.

Kõige suuremad lootused   on   Zelenskõi Rahva Teenril.   2019  võidutses just tema  vene  kodukeelega piirkondades.  Võib eeldada, et  ta  pöördub venekeelse elanikkonna  poole „natsionalistliku populismi ja venekeelse patriotismi  seguga“ ennustab värske  uuring(12).

Venekeelseid valijaid noolib ka  Zelenskõi endise nõuniku Oleksi Arestovitšiga  seotud jõud. Arestovitš kasutab ära rahva  rahulolematust  natsionalistlike liialdustega ja  räägib venekeelsest  patriotismist  ning arvab, et Ukraina peaks   nõudma  Venemaalt välja oma osa  kunagisest keiserlikust pärandist, sealhulgas vene keele ja vene kultuuri trofeed.

Vene hääli püüab ka  Zelenskõi  teine kunagine  liitlane, parlamendi endine spiiker Dmitro Razumkov.  Erinevalt enamikest Ukraina poliitikutest ei häbene ta  ka praegu  pidada  venekeelseid kõnesid.

Vene keeles pöördub oma valijate poole ka valdavalt venekeelse  Harkivi linnapea  Ihor Terekhov.

Ühinemisotsus „tingimusteta“

2022 . aasta juunis kehtestas Euroopa Liit seitse kriteeriumi, millele Ukraina peab ühinemiskõneluste alustamiseks täitma.

Viis neist  keskendusid korruptsioonile, kuid  ükski ei puudutanud ei  demokraatia taaselustamise probleeme ega  oligarhide mõju vähendamist.

EL-i viimane  nõudmine  oli, et Ukraina peab läbi viima kohtureformi.

Pole ka ime, Ukraina kohtusüsteem on  tänaseni sügavalt korrumpeerunud.  Seda usaldab vaid 17 protsenti inimestest, seejuures vaid 3,7 protsenti usaldab seda täielikult.

Paraku on kohtureform takerdunud ning   uute kohtunike leidmine  2000-le vabale ametikohale  on lükatud  määramatusse tulevikku.

ECFR  hinnangul  ei meeldi   kohtu reformimine ei  SBU-le  ega  kohalikule maffiale . Euroopa Välissuhete Nõukogu  ütleb otse, et  „Maffiavõrgustikud on varem osutunud reformide suhtes immuunseks.“

„Ülemkohtu juht Vsevolod Knjazjevi  ise vahistati alles  maikuus ühelt oligarhilt 2,7 miljoni dollari suuruse altkäemaksu võtmise eest. Masendav oli sündmus  seetõttu, et  ülemkohtu juht  oli äsja  läbinud kontrolliprotsessi.

“EL-i sisenemine sarnaneb maratoniga“ kirjutab Ukraina Pravda  diplomaat   Asier Luzuriat  kes  Ukrainat kureerib : „See on 42 kilomeetrit . Teile võib tunduda, et finiš on lähedal kuid  tegelikult olete  sellest  vaid veerandi läbinud.“(13).

Euroopa Välissuhete Nõukogu  hinnangul tehti 2023. aasta novembris  ühinemisotsus “tingimusteta,” seejuures  neli kriteeriumi loeti „täidetuks“ ja kiideti , et on saavutatud  „teatud edu.“

Reformide peamiseks takistajateks  ei ole enam oligarhid , vaid  hoopis  riik, eriti osa presidendi administratsioonist ja julgeolekuteenistused, mille reformimine  on lükatud edasi sõjajärgsesse aega ning  reformimata kohtusüsteem.

Nii   avalikkus kui valitsusväliste organisatsioonid   soovivad, et EL oleks  nende riigiga  käitudes karmim ja kasutaks rohkem tingimuslikkust. Ühes  aasta alguses tehtud küsitluses ütles 53 protsenti ukrainlastest, et rahvusvahelise finantsabiga peavad kaasnema reforminõuded.

Lugemissoovitused:

(1). Reformation nation: Wartime politics in Ukraine. ECFR, 4.12. 2023,

(2) Ukraine,s Demography in the Second Year of the Full-Fledged War. Wilson Center. Blog of Kennaan Institute.  27.06.2023.

(3) Нові мешканці Закарпаття: ситуація та потреби переміщеного населення NISS 25. 5.2023,

(4)Nation-building from (below) the grassroots: Everyday nationalism in Ukraine’s bomb shelters  Nations  and natsionalism. 26 September 2022,

 (5).  Russia’s War in Ukraine: Identity, History, and Conflict  Jeffrey Mankoff. CSIS, 22.4 2022,

(6). Zelenskyy’s corruption crackdown plan raises cover-up fears. Politico 28.08. 2023,

(7). Court orders closure of bribery case against top member of Zelensky’s administration 12. 01. 2022, The Kiyw Independent,

(8). Streit zwischen Klitschko und Selenskyj eskaliert, Bild. 6. 11. 2023,

(9). Ukraine,s Other Battle: Zelensky vs. The Mayors. Carnegie Politica.25.05.2023 ,

(10). Виграти війну, програти мир: інерційний сценарій. Валерій Пекар,  9. 3.2023

(11).  Wars” to a Common Future: Overcoming Polarisation in Ukraine. Anne Applbaum jt.  The London School of Economics and Political Science, July 2020,

(12) As Politics Returns to Ukraine, the Fight for Russian-Speakers, Votes Begins. Carnegie Politica. 1. 11.2023,

(13). EU believes that Ukraine has walked only quarter of its path to defeat corruption. Ukrainska Pravda, 11.12.2023